Søvnbehov

Søvn er en nødvendighet for at vi som mennesker kan fungere optimalt. Det er mange ubesvarte spørsmål rundt søvn, men vi vet at det er viktig for at kroppen kan få ro til å restituere. Søvn har også en stor effekt på immunforsvaret og derfor kan man bli fortere syk hvis man sover dårlig. Manglende søvn kan også påvirke hukommelsen negativt og redusere læringsprosessen fordi man ikke føler seg frisk og uthvilt. I tillegg så har søvn en effekt på humøret, konsentrasjonen og prestasjonsevnen vår.

Hvor mye søvn trenger jeg?

Det er store forskjeller på hvor mye søvn man trenger, og individuelle søvnbehov kan være helt forskjellig. Det er spesielt store forskjeller på hvor mye søvn man trenger som voksen og som barn. Undersøkelser viser at det gjennomsnittlige søvnbehovet for et voksen menneske er mellom 7-8 timers søvn hver natt. For å være helt sikker på ditt søvnbehov kan du måle hvor lenge du sover over en periode og regne ut et gjennomsnitt, noen mennesker trenger for eksempel kun 6 timers søvn hver natt. Barn trenger mer søvn og spesielt spedbarn. Søvnbehovet minsker deretter med alderen.

Det både voksne og barn har tilfelles er at de bør prøve å sove jevnt og regelmessig. Det er ikke optimalt for kroppen å endre på døgnrytmen hele tiden, og kan i ekstreme tilfeller lede til for eksempel utbrenthet. Det er for eksempel ikke en god idé å jobbe for mye i ukedagene og håpe på å “ta igjen” søvnen i helgen. Det sunneste er å ha konsise søvnrytmer.

Hva bidrar til dårlig søvnkvalitet?

Det finnes flere forskjellige faktorer som kan påvirke søvnkvaliteten din negativt:

  • Kontinuerlige endringer i sovetider
  • Røyking
  • Mangel på mosjon
  • Stressende livsstil
  • Hyppig bruk av sovemidler
  • Alkoholinntak (spesielt sent om kvelden)

Sover du for lite og har dårlig søvnkvalitet vil det føre til mye tretthet om dagen, som kan lede til konsentrasjonsvansker. Noe som kan hjelpe deg med å dekke søvnbehovet ditt er en seng som er tilpasset deg og din vekt. Det kan for eksempel være en Vasa Mayan kontinentalseng eller en Senses Lux rammemadrass avhengig av dine behov.

Har du flere spørsmål om god og dårlig søvn, så kan du alltid ta kontakt med oss via telefon, chatten i høyre hjørne av skjermen din eller ved å sende en mail til kontakt@bedrenaetter.no