For mye søvn

Søvn er noe som alle mennesker trenger for at vi skal fungere godt i hverdagen. Det er nemlig når vi sover at kroppen hviler, muskler repareres og minner lagres. Det er altså veldig viktig for mennesker å sove og skadelig for oss å ikke få nok søvn da dette forstyrrer kroppens restitueringsprosess. Hvordan er det da med å sove for mye? Kan man sove for mye og kan det ha en skadelig effekt på kroppen? Vi hos Bedre Nætter har valgt å skrive litt om akkurat det å sove for mye og hvordan det påvirker kroppen.

Man pleier å si at et voksent menneske skal sove gjennomsnittlig 7 timer. Sover man mindre enn 6 timer sover man per definisjon for lite. Hvis man sover mer enn 8 timer om natten så sover man per definisjon for mye.

Er det skadelig å sove for mye?

Flere ulike studier har blitt utført forskjellige steder i verden og mange av dem kommer med lignende resultater. Det å sove for mye kan være like skadelig som å sove for lite. Noen studier viser til at 30% av dem som sov for lenge døde tidligere enn dem som sov et "normalt" antall timer. Det kan altså peke mot at for mye søvn kan være usunt i lengden. Det har også blitt antydet at for mye søvn kan påvirke hukommelsen slik at de som sover for mye har vanskeligheter med å huske i forhold til andre.

Det finnes derimot også de vitenskapelige rapportene som påstår at det ikke finnes sikre bevis på at det er skadelig å sove for mye. Studier tyder på at for mye søvn kan resultere i sløvhet og mindre overskudd, men dette kan også ha en sammenheng med hvilket søvnstadie man er i når man våkner. Jo dypere et søvnstadie desto søvnigere er man når man våkner.

Derfor kan man oppsummere med at det er vanskelig å si akkurat hva som er for mye og hva som er for lite søvn, og akkurat hva de potensielle skadene er. Vi er alle sammen unike individer med forskjellige behov for søvn, der noen må ha 6 timer og andre 9 timer.

Teksten er dog rettet mot voksne mennesker og man skal huske på at barn trenger mer søvn enn voksne. Eldre mennesker trenger til gjengjeld mindre søvn og kan ofte nøyes med 6-6,5 timer.

Det viktigste er at vi prøver å få så mye søvn som kroppene våre trenger, og det er derfor anbefalt at man prøver å være obs på hvor mye søvn man selv har behov for. Det kan man gjøre ved å prøve med alarmen på forskjellige tidspunkter slik at man ser om man skal ha 6, 7 eller 8 timers søvn.

Hvis du sover for lite kan det være fordi du har en seng som ikke gir deg den støtten du har behov for. Da kan det være på tide å se etter ny seng og det kan du gjøre her hos Bedre Nætter. Ta en kikk på de regulerbare sengene våre eller kontinentalsengene. Det er danske senger som garantert vil gi deg bedre netter i mange år fremover.

Skulle du ha spørsmål om hvilke seng som er best for deg og hvordan vi kan hjelpe deg til bedre søvn så kan du alltid ta kontakt via telefon, livechatten på hjemmesiden eller ved å sende en mail til kontakt@bedrenaetter.no